Saturday 10 November 2012

Tiba-tiba teringat kenangan lampau.


    Sedang duduk,jejari degil mengopek bibir.Sehinggakan bibir aku berdarah.Rasanya sakit!Tapi,siapa suruh jadi kepala batu?orang bilang jangan di kopek,jangan dikacau bibir yang kering.Tapi degil sangat,terimalah padahnya.
 
    Sambil mengelap darah yang keluar,teringat pula kenangan silam.Dulu tahun 2009,aku ada seorang buah hati.Kami berdating atas tangga blok.Alah,biasalah.Dulu budak-budak.Aku tak nafikan aku banyak koleksi buah hati.Satu putus,ada lagi yang baru.Itu dulu.Kisah lama.Sekarang satu saja.Yang berhubungan memanglah satu.Tapi yang buat hati ni berbunga,ada beribu.Itu kan lumrah.Mana boleh kita halang hati ni nak jatuh.

     Berbalik pada tajuk,aku teringat dulu masa berdating,dia nampak aku kopek bibir.berdarah masa tu juga.Terus dia membebel macam mak aku tepi telinga.
   
   "Yang awak ni gatal tangan sangat nak mengopek bibir tu kenapa?biarkan saja lah bibir tu begitu.Tulah,orang cakap banyak minum air,dia tak nak.Bukannya boleh buat awak gemuk pun kalau banyak minum air.Air suam je yang saya suruh minum."-panjang sungguh bebelan dia.

   Dan sekarang,mak aku pula yang membebel macam dia.

  "Hah,bagus!kopek lah lagi.Biar nanti bibir berdarah.Boleh mama bawa kau pergi hospital!mama gari tangan tu tau lah nanti."

   Aku diam.Tak tahu nak kata apa.Terus masuk bilik,sambung mengopek.Walhal dah berdarah.Itu perkara biasa bagi aku.Sedari kecil lagi begitu.Tabiat yang sukar nak dibuang =)


   Kehadapan buah hati lama saya,harap awak sihat.Saya doakan awak boleh buat SPM.Amin.