Thursday 24 November 2016

Lesen

Aku ambil kelas lesen memandu sejak bulan 4 tahun 2016 if I'm not mistaken. First kelas ceramah 6 jam . Then ada ujian computer.Aku lulus juga ujian tu. Second class will be ceramah and praktikal tentang RSM(Rutin Sebelum Memandu) dan RPK (Rutin Pemeriksaan Kenderaan). Lepas tu 5 bulan aku tak ada kelas memandangkan sem dah bermula.So dalam tempoh beberapa bulan ni pun lesen L aku dah luput.

*******
Bulan 10, cuti sem dah mula . So aku tekad nak habiskan lesen. Almost everyday aku fikir " Kalau aku gagal lesen mesti abah sedih ". I feel like lesen ni menghantui hari-hariku. Ahaha. 1 day tu agen kelas memandu whatsapp aku suruh aku stand by depan rumah untuk belajar memandu. So ada tiga hari aku drive dekat taman-taman ni .3 hari=6 jam. First day dah kena drive dekat Pekan Rawang. You know what, itu lah tempat yang aku selalu takut. Takut mati enjin. Lagi-lagi sesak sebab that day hari deepavali .So can you imagine that ? Alhamdulillah enjin tak mati kat situ.

*******
Lepas 3 kelas tu, I need to go belajar litar dan jalan raya di K.Selangor. So setiap minggu aku akan ada kelas di sana. Everytime I go there I got different friends. I am so happy and glad to know them.
Ada la dalam 5-6 kali aku ada kelas memandu di sana.Last day kelas hari selasa 22 hb 11 sebab 23 hb tu aku ada test jpj. Waktu praktis for tomorrow jpj tu, aku dah nervous gila. But alhamdulillah that day I do it just fine.

*******
23.11.16 ;
Sampai kat K.Selangor pukul 9 lebih gitu. I got number 26. Orang yang agen aku hantar ada 5 orang including me dan kami sangat akrab macam adik -beradik at that day. Pergi mana bersama, debar bersama,RSM pun bersama,test litar pun bersama . Ahahaha. Sebab jpj buat 5 orang sekali gus. So kami dari no 25-29 sentiasa bersama . First of all buat RPK. Then litar. Ha kat litar ni aku berdebar-debar. Mana tak nya, aku baru sampai tempat tunggu kat litar, number dah kena panggil. Masuk-masuk kereta je enjin mati. I was like .. " Apehal la orang sebelum aku ni gi matikan enjin. " Suppose not to do that. Tapi takpa lah, aku hidupkan je enjin. First element, bukit. Dekat bukit,kalau kau tak sampai garisan kuning atau terlebih sangat for the first time, jpj akan suruh kau buat lagi sekali kecuali kalau kau dah hon dan angkat tangan,there's no chance anymore. Bagi aku second chance automatik aku akan gagal. Aku sempat tengok kawan-kawan. Majoriti yang buat sekali lagi ,mesti fail. Time aku dalam kereta tu aku takut gila dia suruh buat lagi sekali. Aku dapat clash panjang pulak tu pergh. Selalu praktis dekat litar dapat kancil clash pendek,aduhai. Tapi alhamdulillah sekali lalu je lepas . Aku rasa lega sikit bila dah lepas di bukit.

Second element is selekoh S. Third element is selekoh Z. After that ,side parking. Second element that I really afraid is side parking.Sebab majoriti people fail there. Dan waktu tu jpj betul-betul depan aku.Tengok-tengok aku lulus. Kalau dekat side parking aku tak lulus,dah kena panggil turun kereta dengan jpj. Last sekali  parking tiga penjuru alhamdulillah okay.

********
 Tibalah masa di jalan raya. No 26 dipanggil, I got jpj yang gatal weh sadisnyaaaa.Jpj tu tanya duduk mana, minta no tel, belajar mana and so on . Hm, tak larat nak cerita pasal dia. Ok , im done my lesen.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan pesanan anda disini.Segala komen saya hargai :)