Saturday 12 July 2014

Mungkin hidup dia nampak mewah. Wajahnya tampak gembira sentiasa. Tapi sebenarnya tersembunyi pahit dalam hati. Bila dia menceritakan kisah hidup dia pada orang yang dia percaya , orang itu tidak percaya. Katanya, hidup kawannya tu nampak mewah dan sempurna. Manusia mana yang capai kesempurnaan dalam hidup ? Kalau ada yang kaya , itu belum sempurna lagi. Kaya bukan pada harta saja. Tapi perlu juga pada budi. Biar miskin harta tapi kaya budi. Namun bumi pada hari ini, siapa yang peduli jika someone tu kaya budi saja ? Kalau ada pun mungkin boleh bilang pakai jari.

Aku bukan orang senang. Nak percaya atau tidak,terpulang. Kawan aku tidak percaya. Dia kata aku selalu senyum. Bahkan aku lah yang selalu buat kawan-kawan di sekolah ketawa. Sengsara hidup aku,siapa yang tahu ? Nak dihebohkan buat apa ? Tiada siapa yang mampu tolong. Jadi biarlah aku pendam. Hendak dicerita pun bukan orang percaya. Sedangkan kawan baik aku sendiri tidak percaya.

Puasa hampir meninggalkan kita. Raya tahun ni suram,buat aku. Kau nak tahu kenapa ? Aku tak ada baju raya walau sehelai. Duit raya daripada mama abah ? Toksah dikata. Balik kampung ? Kau ingat duit tol KL-PENANG berapa ? Aku mampu tersenyum je bila kawan-kawan bercerita pasal raya. Memang raya tahun ni paling derita bagi aku. Ex aku penah kata dulu ," Ada orang lagi susah dari kita. Bersyukurlah awak masih ada mama ,adik-adik. " Jadi dari situ aku belajar terima apa yang aku ada. Macam tahun lepas, semua aku dapat time raya. Tapi tahun ni entah lah.payah nak kata. Dah macam org miskin sangat. Takpe, ni ujian .Redha.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan pesanan anda disini.Segala komen saya hargai :)